جغد هستید یا چکاوک؟؟؟؟؟

جغد هستید یا چکاوک؟؟؟؟؟؟

 

سه بار زنگ ساعت تان را از کار می اندازید، قید صبحانه را زده و نهایتا هم با عجله و سراسیمه روانه محل کار خود می شوید. اما با پیش رفتن روز سرعت عمل شما کم کم بالا رفته و انرژی تان بیشتر می شود. ساعت 5:30 بعد از ظهر که می شود بدتان نمی آید که ورزشی انجام دهید و زمانی که شب به نیمه می رسد، شما تازه در حال زیر و رو کردن اینترنت و انجام کارهای عقب مانده تان در طول روز هستید. می دانید که الان باید بخوابید اما انرژی مضاعفی در خود احساس می کنید که دلتان نمی آید استفاده اش نکنید. اگر این ویژگی ها را در خود سراغ دارید، شما یک جغد شب هستید!
خواهر یا برادر شما اما، نقطه مقابل شماست. او بدون ساعت زنگ دار از خواب بر می خیزد، و یا حداقل تا زمان بلند شدن چندین بار زنگ ساعت خود را قطع نمی کند، صبحانه مفصلی خورده و قبل از رفتن به سر کار هم کمی هم نرمش و پیاده روی می کند. اما همینطور که زمان به ساعت 4 بعد از ظهر نزدیک می شود، کم کم از انرژی او کاسته می شود و ترجیح می دهد که بعد از ظهر خود را هم به تماشای تلویزیون و نهایتا چند مکالمه تلفنی بگذراند. او یک چکاوک است!
جغد شب بودن سخت است!
دنیا به کام جغد ها نیست. احتمالا جلسه اولیا مربیان فرزندتان در صبح برگزار خواهد شد، کارفرمایان چکاوک ها، می توانند برای جلسات صبح زود برنامه ریزی کنند. نگران این هستید که آن دسته از همکاران شما که به جای ساعت 9، ساعت 8 بر سر کار می آیند، پر انرژی تر، مشتاق تر و منظم تر به نظر برسند و… .
البته جغد شب ها تنها یک برتری نسبتا بزرگ نسبت به چکاوک ها دارند و آن این است که آنان زمانیکه به کشورهای دیگری که با کشور خودشان تفاوت ساعت دارند می روند، ساعت بدنشان کمتر به هم می ریزد. به جز این یک مورد به طور کلی جغدوار زندگی کردن سخت است مگر اینکه شیفت کاری که انجام می دهید در شب باشد، مثل پرستارهای و راننده های شب و… . بزرگسالان نیاز دارند تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند که این عدد برای جغد شب ها چیزی کمتر از 6.5 ساعت است. معضلی که منجر به بروز انواع بیماری ها نظیر افسردگی، اضافه وزن و… می شود. خواب کافی بر زیبایی افراد هم موثر است. در تحقیقی که در آن عکس افراد در حالیکه خواب کافی داشتند و همچنین در زمانیکه به مدت 31 ساعت نخوابیده بودند با هم مقایسه شده بود، نشان می داد که افراد در تصویر دوم چهره ناسالم تر و غیر جذاب تری داشتند.
چگونه از جغد، به چکاوک تبدیل شویم
بگذارید در ابتدا یک نکته را مشخص کنیم: کند بودن در صبح ها به این معنی نیست که شما تنبل بوده و یا نسبت به روزتان بی تفاوت هستید. تمایلاتی که در جغد شب ها وجود دارد تا حدی ارثی است اما بیشتر در نتیجه عادت کردن بدن افراد به خوابیدن در زمان های نا مناسب است.
“مردم زندگی های پر مشغله ای دارند، و گاهی مجبور هستند که مابین خوابیدن و داشتن کمی تفریح، یکی را انتخاب کنند”. دکتر کوهلمن، مدیر اجرائی طب مربوط به خواب در مرکز سلامتی بوث ول می گوید:”و زمانی که مردم سعی می کنند که بعد از زمان طولانی که بیدار مانده اند، زودتر به رختخواب بروند، خوابشان نمی برد چون آنقدر احساس خستگی نمی کنند. بنابراین آنها بیدار مانده و خود را مشغول کاری می کنند تا زمانیکه دیگر نتوانند چشمانشان را باز نگه دارند”.
اما دکتر کوهلمن این خبر خوب را هم می دهد که:”اگر شما در زمان های نا مناسب در طول روز خوابتان می گیرد، می توانید آن را تغییرش دهید”.
برخی از جغد شب ها، با بالا رفتن سنشان ناخود آگاه ساعت خوابیدنشان در شب ها هم زودتر می شود. همچنین قدم هایی هم هست که با برداشتنشان شما می توانید ساعت بدنتان را به درستی تنظیم کنید.
از قدیم گفته شده است که صبح هنگام، بهترین زمان برای ورزش کردن است. اما محققان می گویند که بهترین زمان برای ورزش کردن بین 5 تا 7 بعد از ظهر است. زیرا به عمیق تر شدن خواب شما در شب کمک می کند. هر نوع فعالیت ایروبیکی، حتی سریع راه رفتن هم موجب بهتر شدن کیفیت خواب شما می شود. اما اگر قصد دارید که ساعت 10 در رختخوابتان باشید، ورزش تان را در ساعت 7 تمام کنید. زیرا ورزش دمای بدن شما را تا سه ساعت بعدی بالا برده که این می تواند مزاحم خواب راحت شما بشود. از خوردن وعده های سنگین غذایی در شب پرهیز کنید، زیرا زمانیکه شما دراز می کشید گوارش و هضم غذا به کندی صورت می گیرد که این می تواند موجب بالا آمدن اسید معده و احساس سوزش در قفسه سینه شما بشود.
هر چقدر که می توانید کارهایی که برای روز بعدتان است را قبل از خواب انجام دهید. انتخاب لباس و آماده کردن ظرف غذای روز بعدتان را در صورتیکه در شب قبل انجام دهید، با ذهن آسوده تری به خواب می روید و در صبح تنش و استرس ندارید. تا می توانید، روال آرامش بخش تری برای زمان قبل از خوابتان فراهم آورید. دوش بگیرید، چند ورقی کتاب بخوانید، مراقبه و تمرکز کنید و… . به یاد داشته باشید که تماشای تلویزیون و یا بازی با موبایل به هیچ عنوان آرام بخش نبوده و ذهن شما در قبل از خواب تهییج می کنند.
اطمینان یابید از اینکه تشک شما به اندازه کافی محکم، متوازن و ضد آلرژی باشد.
هر صبح حتما سر یک ساعت مشخص از خواب بلند شوید. حتی در آخر هفته ها و تعطیلات. اگر یک شب دیر خوابیدید، صبح روز بعد نخوابید و به جای آن در بعد از ظهر یک چُرت 15 دقیقه ای بزنید و یا در شب 15 دقیقه زودتر از زمان معمول به رختخواب بروید.
جغد شب ها معمولا در ترک به موقع خانه هم مشکل دارند. اگر می خواهید که به خود کلک زده و ساعت خود را کمی جلوتر از ساعت واقعی بکشید، از فرد دیگری درخواست کنید تا این کار را برایتان انجام دهد اما به شما نگوید که دقیقا چند دقیقه ساعتتان را به جلو کشیده، تا شما بعد از مدتی ذهن خود را با این جلو بودن ساعتتان تطبیق ندهید.
بدن انسان معمولا ساعت خود را با طلوع آفتاب تنظیم می کند و جغد شب ها علی الخصوص به نور خورشید در صبح ها نیاز دارند. اگر می توانید در موقعیت شرقی بخوابید و پرده هایتان را هم کنار بکشید تا به محض بالا آمدن آفتاب، شما بیدار شده و از نور آن استفاده کنید. اگر هم این زمان خیلی زودتر از ساعتی است که شما باید خانه را ترک کنید، باز هم ایرادی ندارد شما می توانید از این زمان اضافه برای قدم زدن، یک صبحانه خوب خوردن، نوشتن، گوش دادن به موسیقی، زنگ زدن به مادر بزرگتان و آرزوی یک روز خوب کردن برای او و… استفاده کنید.
با پر برکت شدن بخشی از زمان هر روز صبح شما، شما دیگر از صبح ها متنفر نبوده و کم کم عاشق آن ها خواهید شد. راجر، ویراستاری که تا اواسط 50 سالگی همواره شب ها تا سه نصفه شب بیدار بود و روزها هم دیر به سر کار می رسید و تا ظهر هم احساس گیجی و خستگی می کرد، تصمیم گرفت تا سبک زندگی اش را تغییر دهد. راجر می گوید:”من متوجه شدم که هیچ تمایز و برتری نسبت به دیگرانی که به موقع و چند ساعت زودتر از من به سر کار می آمدند ندارم و بعد از ماه ها تمرین و تلاش، فهمیدم که اگر ساعت 11 به رختخواب رفته، و ساعت 6 از خواب بلند شوم، می توانم در صبح یک ساعت هم به موسیقی گوش دهم. و الان هم من تا محل کارم پیاده می روم و اولین نفری هستم که به آنجا می رسم و بسیار هم خشنود و راضی هستم

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *